My Novel

Tuesday, November 3, 2009

Workaholickah saya???


Workaholickah saya?...Entahlah...saya rasa sejak akhir-akhir ni saya memang seorang yang workaholic...Apabila melihat jadual kerja saya...fuh!...rasanya selama sebulan tu tiada cuti mahupun Sabtu dan Ahad...semuanya kerja..

Bulan lepas, hampir sebulan saya bekerja...sudahlah sebulan, malam pun kerja...kerja malam bukannya pagi tu tak kerja...kerja jugak...contohnya kalau saya kerja malam, pagi tu saya kerja...pas tu balik rehat 5-6 jam, pergi kerja semula sampai pagi..lepas tu, rehat dua jam, masuk balik kerja...bila balik rumah, saya dah pengsan (tidur) dan esoknya kene kerja pagi lagi...Hari Sabtu dan Ahad pun saya kerja...kalau tak cover lab depan, saya kena cover lab belakang (lab belakang hanya dua orang je yang boleh buat)...kadang2 lepas cover depan, kena stay cover belakang sampai petang...

Memang gila sikit cara kerja saya tapi nak buat macam mana...makmal hospital kena beroperasi 24 jam...Kalau saya kerja, memang tak pelik tapi kalau saya ada kat rumah, makcik saya (sebelah rumah) mesti tanya, " Kau tak kerja ke, Ngah?."...Huhuhu...dan kalau saya tengok jadual saya kosong...memang pelik semacam je...dan bila hari minggu saya duduk di rumah...tak buat apa2 selain tengok TV atau buat kerja2 rumah (idea menulis tak ada), saya terasa.."kerja kan bagus...adalah duit masuk.'...hehehe...

Workaholickah saya?....

Melihat kesibukan saya, ramai kawan2 saya bertanya..."Ezi, bila kau menulis?. Aku tengok kau 24 jam kat lab ni. Kerja je."...Itu antara soalan yang kerap diajukan kepada saya. Maklumlah, memang muka saya je yang hari2 ada kat makmal tu. dah macam rumah ke dua saya...Tapi saya katakan saya menaip bila ada masa lapang...Biasanya waktu malam, kalau saya tak kerja malam...Lagi soalan untuk saya..." Ezi, macam mana kau boleh buat novel?. Sempat ke kau buat?. Tak penat ke?."...Saya jawab sepatah..."Minat."...Ya, kita tak akan rasa terbeban apabila melakukan sesuatu yang kita suka...Malah adakalanya saya rasa tak sabar untuk menaip bila idea datang...tapi kat opis, saya memang tak boleh menaip langsung...Maklumlah, pekerjaan saya di hospital...dengan specimen2 manusia yang kena pakai glove sentiasa...faham kan?...Hehehehe...

No comments: