My Novel

Saturday, February 2, 2013

Watak Dalam Cerita

Baru-baru ini saya terbaca dalam FB..komen membina seorang pembaca kepada penulis2..katanya, nama2 watak yang diletakkan dalam novel terlalu susah disebut. ini menyebabkan pembaca tersebut skip setiap kali ada perkataan nama watak itu dan yang tidak sedap di dengar, pembaca skip terus daripada membaca novel demikian. 

Banyak penulis memberi komen dengan berterima kasih di atas pandangan pembaca tersebut. Sebenarnya, sy juga sebagai penulis mengucapkan terima kasih kerana memberikan pandangan dan cara pembaca tersebut menegur juga sangat sopan. Terima kasih.

Sebenarnya, saya juga sependapat dengan pembaca tersebut. Selain menulis, saya juga seorang pembaca. Adakalanya sy akan skip dari menyebut nama2 watak yang susah untuk lidah menyebut. Apabila kerap sangat skip, feeling terhadap novel itu pun dah tak ada..

Dan..sebagai penulis, saya lebih selesa mencipta watak yang namanya pendek saja. Jika anda yang membaca karya2 saya tentu perasan nama2 watak yang saya cipta..Di sini, sy just review saja nama watak dalam novel2 sy..Jomlah..:)


Hero : Adam
Heroin : Natasya


Hero : Amir
Heroin : Elisya


Hero : Hairi
Heroin : Cinta


Hero : Haris
Heroin : Karina


Hero : Hadi
Heroin : Insyirah


Hero : Farel
Heroin : Arianna


Heroin : Fifi


Hero : Rizman
Heroin : Diyana

Beginilah saya dalam memilih nama watak2 dalam karya saya. Pendek dan ringkas. Bagi saya, saya mencipta watak yang kelihatan wujud di dunia ini. Jadi, saya gemar menggunakan nama2 orang2 yang biasa di dengar. Nampak lebih hidup watak tersebut. Itu hanya pendapat saya, mungkin ada penulis yang berpendapat lain. Terpulang kepada individu kerana setiap pendapat ada sebabnya.

Terima kasih..:)

2 comments:

El_Liyana said...

my story :
hero : wan
heroin : yanna
little boy : adi

simple x?...huhu

ezi said...

yanna..
tu nama pendek..
ada nama panjang lagi..
hehe..