My Novel

Monday, April 13, 2009

Ayam-ayamku...

Tengok si kenit (yang sekor2 tu)...lebih kecil berbanding anak-anak ayam lain...
8 ekor hitam, seekor putih

Time makan, lajunya datang...
Kenit siap naik atas tangan lagi..mentang-mentang dia kecik...
Saya dan keluarga berpindah ke kampung pada bulan lapan 2008 yang lalu (belum setahun). Sejak berpindah ke kampung ni, macam-macam aktiviti yang dijalankan. Selain berkebun, satu lagi aktiviti...jeng...jeng...jeng...bela ayam...huhuhu...
Ayam kampung tak banyak ragam sangat. Ayam-ayam saya pandai cari makan sendiri. Bagi makan time pagi past tu semua pergi cari makan sendiri. Tak payah susah-susah jaga. Bila tiba time Maghrib, tahulah ayam-ayam tu balik sendiri.
Buat masa ini saya ada dua ekor ayam jantan, dua ekor betina dan sembilan anak-anak ayam. (tak lama lagi akan bertambah sebab dua ekor betina tu dah bertelur). Yang menghiburkan, anak-anak ayam ni pelbagai ragam. Dalam banyak-banyak anak ayam, sekor tu menarik perhatian kami sekeluarga sebab antara sembilan, dia yang paling kecil, tak besar-besar. Kitaorang panggil dia si kenit. Kenit ni dah lah kecil, past tu blurr plak. selalu je ketinggalan dari lapan yang lain. lepas tu dia pening kepala cari adik beradik dia yang lain. Masa dia kecik, selalu terpisah dengan ibu dia sebab dia selalu lambat. Tapi dia lah yang paling jinak, panggil je terus datang. Hahaha, saya suka si kenit ni...





9 comments:

Bikash Nur Idris said...

Hehehe... Kenit tu macam nama kucing Hafirda. Kembar nama eh...?

yez_zzza said...

WOW....BEST AR DOK KAMPUNG... LEH WT PELBAGAI AKTIVITI...

*MESTI TERHIBUR HATI NGN GELAGAT SI KENIT

ezi said...

Bikash...kembar kot...lain bapak lain mak...hehehe

ezi said...

yez_zzza...best jugak...hehehe...kenit tu memang menghiburkan...:)

kontraktorwibawa.blogspot.com said...

EZI..,

BILA LAGIK NAK BELA KANGGAROO?

DAH LAMA TAK MAKAN TELUR KANGGAROO LAA..

ezi said...

kontraktorwibawa...
tak ada supplier la...awak ada ke?...hehehe

kontraktorwibawa.blogspot.com said...

EZI..

MANA LEH KONTRAKTOR BERWIBAWA CAKAP TAKDE..
ASALKAN KENA NGAN HARGA SEMUA NYER DITANGGUNG BERES..

SUPPLYER TUH: WWW.KANGGAROODENLAPEIH.BLOGSPOT.COM/AKUTIPU%MU%HTML$$

ezi said...

kontraktorwibawa...huhuhu...kanggaru dah lepas...huhuhu

ezi said...

kontraktorwibawa...huhuhu...kanggaru dah lepas...huhuhu