My Novel

Monday, August 26, 2013

KERANA AKU SAYANG KAU (BAB 4)

KERANA AKU SAYANG KAU (BAB 4)
 


BAB 4


            “Pukul berapa game start?” tanya Tuah Iskandar sambil menghembuskan asap rokok ke udara. Asap rokok bagaikan membentuk awan dan akhirnya hilang ditiup angin sepoi-sepoi bahasa.

            Zulkifli melirik ke arah rakannya.

“Aku betul- betul tak faham dengan kau ni, Tuah. Apa yang kau nak sebenarnya?”

            Tuah Iskandar tidak menjawab sebaliknya menyedut lagi rokok dan sekali lagi menghembuskan asap yang berbahaya ke persekitaran.

            “Kenapa kau join game tu? Nak kata kau nakkan duit, tidak. Family kau kaya raya. Tujuh keturunan pun tak terhabis harta benda keluarga kau,”

            Sekali lagi Tuah Iskandar tidak menjawab. Hanya diam seribu bahasa. Di biarkan sahaja rakannya Zulkifli membuat andaian sendiri. Mungkin Zulkifli tidak faham atau pemuda itu buat-buat tidak faham. Bukan Zulkifli tidak mengenali dirinya. Mereka sudah berkawan lama. Walaupun Zulkifli baru tahun pertama di Kolej Putra namun mereka sudah kenal sejak sekolah menengah lagi. Masakan Zulkifli tidak tahu kenapa dia lakukan semua ini.

            “Jangan beritahu aku, kau buat semua ni sebab nakkan perempuan,”

            Kali ini Tuah Iskandar terus menoleh. Dia tidak senang dengan andaian yang baru saja di buat Zulkifli.

            “Kau kenal aku Zul,”

            “Sebab aku kenal engkaulah, aku tak faham dengan kau. Tuah, kau ada segala-galanya. Jadi, kenapa masih nak join geng-geng samseng tu? Kenapa masih nak berlumba sana berlumba sini? Kenapa masih nak clubbing? Bercampur dengan orang-orang yang dah rosak akhlaknya?”

            Tuah Iskandar diam lagi. Pandangannya di hala pada skrin televisyen yang menyiarkan cerita yang langsung tidak menarik minatnya.

            “Tuah, orang lain semua cemburukan kau. Kau ada semuanya. Kau boleh buat apa saja tapi kenapa jalan ni yang kau pilih? Kenapa kau nak merosakkan masa depan kau?”

            Diam lagi.

            “Huh! Aku betul-betul tak faham dengan kau,”

            “Mungkin kau terlupa sesuatu, Zul,”

            Zulkifli terus menoleh ke arah Tuah Iskandar. Wajah redup pemuda itu ditenung lama. Ternyata Tuah Iskandar sedang memendam sesuatu. Pemuda yang kacak, digilai ramai, kaya raya..tak mungkin akan berada dalam keadaan bermuram durja.

            Family kau?” tanya Zulkifli pendek. Seakan memahami apa yang bermain di fikiran rakannya itu.

            Tuah Iskandar diam tidak bersuara. Zulkifli mengeluh.

            Come on tuah. Papa kau dato’, mama kau datin. Memang mereka sibuk sampai mengabaikan kau. Mereka memang tak ada masa untuk di habiskan bersama kau. Tapi, kau dah besar. Dah boleh fikir sendiri. Tak perlu lagi pengawasan dari ibu bapa,” ujar Zulkifli cuba memberi nasihat.

            “Aku akui memang kita perlukan perhatian tetapi kalau begini cara papa dan mama kau, kau boleh bergerak sendiri. Kau bukannya budak kecil yang perlu dipimpin untuk melangkah. Jangan kerana ketiadaan perhatian daripada mereka, kau binasakan diri kau sendiri,” sambung Zulkifli lagi. Sungguh dia tidak mahu melihat Tuah Iskandar hanyut dalam kehidupan.

            Tuah Iskandar mengeluh kecil.

            “Kau tak faham,” keluh Tuah Iskandar.

            “Apa yang aku tak faham?”

            “Memang aku boleh terima kesibukan papa dan mama aku tapi…”

            Tuah Iskandar terhenti seketika dan Zulkifli diam menanti bicara selanjutnya dari rakannya itu.

            “Kau tak tahu bagaimana keadaan rumah itu. Aku bangun tidur, mereka masih belum bangun. Aku balik dari kolej, mereka masih belum balik. Hanya waktu malam aku dapat berjumpa mereka tetapi…balik-balik saja sudah bergaduh. Terpekik sana, terjerit sini. Aku sedih bila menyaksikan pergaduhan papa dan mama aku hampir setiap  malam. Rumah tu dah tak aman lagi bagi aku,”

            Zulkifli terdiam mendengar cerita Tuah Iskandar. Jarang benar Tuah Iskandar meluahkan perasaan yang terbuku di hati kerana pemuda itu seorang yang suka memendam perasaannya tetapi malam ini..

            Patutlah Tuah Iskandar lebih gemar melepak di rumah sewanya. Rumah teres setingkat yang serba serbi tidak mencukupi. Rumah yang bersepah sana sini menjadi pilihan Tuah Iskandar berbanding villa mewah milik keluarganya. Rupa-rupanya, ada cerita di sebalik apa yang tejadi.

            “Papa dan mama aku kerap bertengkar. Tentang apa, aku sendiri malas ambil tahu,”

            “Tapi, bukan dengan cara ini kau nak selesaikan masalah. Bukan dengan berkawan dengan budak-budak samseng tu. Kau kenalkan siapa mereka? Kau tahukan si Kojek tu? Dia orang tu samseng di KL ni tahu,”

            “Aku tahu,”

            So?,”

            Tuah Iskandar mendegus kasar.

            “Entahlah..mungkin kerana aku berasa tenang setiap kali bersama mereka. Hilang semua masalah yang ada dalam kepala aku ni,”

            Zulkifli menggeleng.

            “Tuah..”

            Stop Zul! Kalau kau nak nasihatkan aku, aku rasa better next time sebab aku tak mungkin akan ikut cakap kau dalam waktu sekarang ini,”

            “Tapi..”

            “Dahlah. Aku nak pergi mandi. Badan aku dah melekit ni,” ujar Tuah Iskandar lalu bangun dari duduknya. Tangannya terus mencapai tuala yang tergantung di atas kerusi manakala langkahnya dihayun ke arah bilik air yang terdapat di dapur.

            Dalam waktu itu, tiba-tiba dia teringatkan seseorang. Gadis genit bertudung itu sering bersembunyi apabila terserempak dengannya. Dia juga teringat akan kali pertama mereka bertemu.

            Hani.

            Hanya itu saja yang dia tahu tentang gadis bertudung itu.

            Hanya sebaris nama.

                                                                        **********

            Suasana hingar bingar. Bising. Sorakan orang ramai di selang seli dengan bunyi enjin motosikal membingitkan lagi suasana malam itu. Ngauman enjin motor berderum menandakan pemilik motoriskal sudah tidak sabar untuk memulakan perlumbaan. Hanya menanti isyarat sahaja sebelum terus memecut untuk menggondol hadiah yang lumayan.

            Seorang gadis seksi, berbaju ketat dan memakai skirt pendek muncul di tengah-tengah pelumba. Dengan aksi yang tergedik-gedik, gadis itu mengangkat berdera untuk memulakan perlumbaan.

            Go!” jerit gadis seksi itu sambil mengibarkan bendera.

            Sekelip mata sahaja, kesemua pelumba sudah menghilangkan diri bersama pecutan motosikal di tahap yang paling maksima. Maka, berlakulah aksi-aksi perlumbaan di jalan raya yang merbahaya. Saat ini, mereka sudah tidak memikirkan keselamatan diri. Hanya kemenangan yang dicari. Tidak kira dengan apa cara sekalipun.

            Orang ramai yang berkumpul di tempat permulaan mula terjerit-jerit apabila ternampak kelibat motosikal yang pertama menghampiri garisan penamat.

            “Cepat! Cepat!” sorakan orang ramai semakin membingitkan.

            “Yeah!”

            Orang ramai tadinya bersorak terus menggerumuni pelumba yang telah memenangi perlumbaan malam itu. Masing-masing menepuk bahu si pelumba sambil mengucapkan tahniah. Tak kurang juga yang asyik memerhati motosikal milik sang juara. Motosikal yang di anggap bertuah kerana kerap kali memenangi perlumbaan.

            Laluan diberi apabila seorang lelaki berkumis nipis, berambut keperangan datang menghampiri mereka. Persis seorang bos besar yang amat di takuti, semua orang terdiam. Lelaki itu tersenyum apabila sudah berdiri betul-betul di hadapan si juara.

            “Tahniah, Tuah Iskandar,” ujar Kojek, ketua samseng Kuala Lumpur yang amat di geruni.

            Tuah Iskandar tersenyum nipis.

            “Nah, ini ganjaran kau,” ujar Kojek seraya menghulurkan satu sampul surat bewarna coklat kepada Tuah Iskandar.

            Tuah Iskandar memandang sampul yang tebal itu dan kemudian mengalihkan pandangannya pada Kojek. Kojek tersenyum apabila melihat reaksi Tuah Iskandar. Sememangnya dia tahu apa yang bermain di fikiran anak muda itu.

            Kojek mencapai tangan Tuah Iskandar lalu meletakkan sampul surat berisi ganjaran ke tapak tangan pemuda itu apabila melihat Tuah Iskandar masih berdiam tidak berganjak.

            “Aku tahu kau tak perlukan duit tapi..aku tak akan mungkir janji kepada pelumba aku. Aku tetap akan berikan habuan kepada kau kerana kau betul-betul dah menguntungkan aku,” ujar Kojek dan sampul berisi ganjaran itu bertukar tangan.

            “Aku berlumba bukan untuk kau,” tukas Tuah Iskandar.

            “Ya, aku tahu. Kau berlumba untuk diri sendiri tetapi kau jangan lupa. Kau berlumba di atas nama aku. Kalau bukan kerana aku, kau takkan dapat masuk perlumbaan ni,”

            Tuah Iskandar diam.

            “Kau sepatutnya berterima kasih pada aku kerana terima kau, Tuah. Bukan mudah mana-mana pelumba untuk berada di bawah Kojek. Tapi aku pilih kau. Kau tahu kenapa?”

            Diam lagi.

            “Sebab aku tahu kau berbakat,”

            Tuah Iskandar hanya mendengar sahaja. Tidak bersuara apa-apa. Memang benar dia dapat memasuki perlumbaan ini kerana Kojek. Bukan mudah untuk memasuki perlumbaan besar yang melibatkan samseng-samseng Kuala Lumpur. Tetapi, perkenalan singkat antara dia dan Kojek di salah sebuah kelab malam terkemuka ibu kota membuatkan dia bersetuju berlumba di bawah Kojek.

            “Itu,” Kojek memuncungkan mulutkan menunjukkan sesuatu. Tuah Iskandar berpaling. Kelihatan seorang gadis yang berpakaian seksi sedang tersenyum sambil melambai-lambai ke arahnya.

            “Satu lagi habuan kau,” Kojek tersengih.

            Tuah Iskandar kembali memandang ke arah Kojek. Pandangan yang tenang tetapi membawa maksud yang sangat di fahami Kojek. Kojek tertawa.

            “Ops, aku lupa. Tuah Iskandar tak main perempuan,” ejek Kojek lagi sambil tertawa berdekah-dekah.

            Tuah Iskandar tetap tidak berkata apa-apa.

            “Okaylah. Aku dah bagi. Terpulang pada kau nak buat apa. Tapi jangan bagi aku sebab aku tak suka bohsia,” bisik Kojek lagi sambil berlalu meninggalkannya.

            Tuah Iskandar mengeluh kecil. Kemudian, dia menghidupkan enjin motosikalnya. Baru saja dia hendak pergi dari situ, seseorang menghampirinya.

            “Tuah,”

            Tuah Iskandar berpaling. Seorang gadis yang berpakaian sendat melangkah ke arahnya. Tuah Iskandar menanti seketika.

            “Kenapa?” tanya Tuah Iskandar kepada Lilia. Gadis yang di kenali semasa di kelab malam. Gadis yang merupakan pelajar di salah sebuah kolej swasta dan juga merupakan salah seorang ahli kumpulan Kojek.

            “Kau nak balik?”

            “Ya,”

            “Boleh hantarkan aku balik?”

            “Macam mana kau datang?”

            “Kojek,”

            So, baliklah dengan Kojek,”

            “Kojek ada hal lepas ni. Dia balik lambat. Aku nak balik awal sikit. Esok ada kuliah,”

            Tuah Iskandar merenung ke arah Lilia. Gadis yang dua tahun lebih muda daripadanya itu kelihatan bersungguh-sungguh meminta pertolongan.

            Please,”

            Tuah Iskandar mengeluh.

            “Naiklah,”

            Tuah Iskandar akhirnya mengalah. Lilia terus membonceng motosikal Tuah Iskandar dan memeluk erat pinggang pemuda itu. Gadis itu kemudian tersenyum-senyum. Gembira kerana berjaya berduaan dengan pemuda yang dipuja dalam diam.

 

5 comments:

aisyah said...

kesian tuah..tp salah guna pendekatan utk tarik perhatian parents

ezi said...

sis aisyah..yup..mungkin dia hilangkan tekanan tapi cara yang salah..huhu..

aisyah said...

itulah masalah bdk2 skrg ni kak..sy keje kat u ni..mcm2 msalah bdk2 ni

ezi said...

yup...memang skrang budak2 banyak masalah...Tuah pun x ketinggalah..huhu

Zakiah Halim said...

kesian tuah... kekayaan tidak dpt menjamin dan membeli kebahagian...