My Novel

Tuesday, August 23, 2011

Cerita Terkini Pemilik Blog


"Di sudut kecil hatiku sering berkata. Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya" -Salma Mentor-



Janji tinggal janji!..Ituah saya..Janji apa? Emm..kan saya dah janji nak rajin2 update blog..tapi???...Blog saya ni dah bersawang2..Entah ada ke tak lagi orang yang nak berkunjung ke blog ni..huhu..Maafkan saya..hehe

Apa ceria terkini?

1) Cerita Bulan Puasa
Puasa tahun saya banyakkan kerja malam, overtime...kerja..kerja..kerja...sampai saya beritahu kawan2 saya..."siapa yang tak nak oncall, sila pass kat saya ye"...Saya nak cari duit lebih sikit..hehe..Dalam hal berbuka dan sahur, famili saya sempoi giler..Makan apa yang ada..dan setahu saya, saya adik beradik asyik makan jemput2 cicah sambal...Tak kiralah sahur ker berbuka ker..pendek kata..jemput2 merupakan menu utama saya adik beradik..Nasi tu kira menu last2 ajer..Senang emak saya..tak yah nak pk banyak..hehe...Emmm...puasa kali ni hanya beberapa kali saja saya pergi pasar Ramadhan..Jap saya kira...Emmm...4 kali. Satu tu permintaan abah yang nak sangat makan murtabak femes kat Duyung (saya singgah otw balik keje)..3 lagi time saya keje..kenalah keluar..Kalau ikutkan hati memang malas nak keluar tapi nanti tak makan pula..hehe...

2) Cerita Hari Rayer
Terlalu sempoi!...Itulah persiapan rayer saya tahun ni..baju rayer sepasang saja (kaler hijau)..Itupun dibeli untuk pakai time kawen kakak saya nanti hujung September (tema hijau)..jimat..hehe..tengah pk baju rayer ke dua yang tak beli2 lagi, tiba2 ternampak adik saya jahit baju saya..baju tu sebenarnya dah lama tapi tak jahit2 lagi..niat hati nak buat baju kerja..so,
tercetuslah idea..yess!..baju rayer ke dua da ada!..haha..Emm...persiapan kuih?..oleh kerana mak su saya jual kuih, so amik kat dia ajer..senang..hehe..

3) Cerita Tentang Novel
Honestly, saya memang tak menulis sangat sepanjang tahun ini. Entahlah..Kadang2 saya nak isytiharkan kat FB "SAYA NAK BEREHAT SEKETIKA DARIPADA MENULIS" berehat seketika saja ye..bukan selamanya. Idea banyak tetapi saya tak mampu hendak membentuk ayat2 yang baik..Oh, saya tak tahu hendak kata apa tentang bidang penulisan saya ini...Namun, bulan June yang lepas buku kanak-kanak saya yang berjudul 'ANAK PATUNG TERBANG' sudah diterbikan...dan beberapa hari lepas, saya menerima panggilan daripada penerbit menyatakan manuskrip yang saya hantar sudah lulus penilaian dan bakal diterbikan..Syukur..Ops, jangan salah faham..manuskrip tu saya tulis tahun lepas tau..hehe..

4) Cerita Tenang Kehidupan
Saya jarang menceriakan kehidupan saya melainkan tentang kerja yang tak abis-abis..sibuk..busy..kerja malam..overtime..workholic..itu sajer!. Bukan apa, tiada apa yang menarik tentang kehidupan saya..Yang ada cuma kesedihan dan air mata. saya sudah penat dengan semua itu..dan saya boleh katakan 2010 merupakan tahun air mata bagi saya..TAPI...2011 menemukan saya dengan SINAR yang sentiasa saya harap-harapkan dalam kehidupan saya. SINAR yang mampu membawa saya keluar dari kegelapan, yang mampu menyeka air mata dari keluar, yang mampu membuatkan tangisan menjadi senyuman, yang mampu membuatkan saya kembali bermatlamat unuk meneruskan kehidupan. Saya bersyukur..Saya tahu apa yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Dan kini, saya sangat gembira dengan kehidupan saya dan harap Tuhan akan panjangkan kegembiraan ini buat selama-lamanya.

Ok..nak ceria tentang apa lagi ye?..:)



No comments: