My Novel

Tuesday, April 20, 2010

Apa Perasaan Korang????

Cerita ni dah lama...lebih kurang sebulan yang lepas tapi baru hari ni saya berkesempatan masukkan dalam blog (cakap je lah malas cik ezi...hehehe)...al-kisahnya...buku cerita yang satu ini memang membuatkan saya teruja...suka sangat cerita ni...sedih sampai membuatkan saya menangis...jadi, dengan sukahatinya saya cerita kat kawan2 opis dan suruh diaorang baca...adalah dalam 4 orang yang pinjam...tangan bertukar tangan...bila tiba tangan ke 3, buku masih okey tapi.....

Buku ini dipulangkan kepada saya dalam keadaan begini...3 member yang lain cepat je pulang tapi kawan baikku yang seorang ni apasal lambat sangat?...mula2 dia kata nak ganti, katanya buku dah teruk..."teruk sangat ke?" tanya saya..."adalah juga," jawab dia...past tu saya kata tak payahlah...ye lah, saya ingatkan sikit2 ajer...
Saya kalau membaca buku, saya tak pernah lipat begini jika nak berhenti baca...saya biasanya gunakan penanda buku...kalau buku yang tak ada penanda buku, saya akan cari apa jer yang boleh dibuat penanda...dan penanda biasa yang saya guna adalah duit RM1...
Tengok tu...sedihnya bila tengok buku yang saya jaga dengan baik...kata kawan saya (dia ni pun minat buku gak)..."kalau akak, akak mesti sedih...lepas ni tak nak bagi orang pinjam lagi"...kata kawan saya....
Kulit dan terkoyak...bahagian belakang kulit pun dah koyak...malas nak citer...tengok jer lah keadaan buku ni...
Maaf kepada penulis kerana saya tak jaga buku dia dengan baik....tentu dia sedih tengok bukunya menjadi begini....tapi, saya nak beritahu saya suka sangat dengan buku ini...tahniah kepada kak siti rosmizah...:)

8 comments:

fzzh said...

Hai Ezi
Sebab tu saya jarang nak kasi kawan pinjam buku. Bukan lokek, tapi saya cukup benci orang yang suka lipat muka surat buku.

sue onn said...

salam Ezi...

Saya juga x suka org yg suka melipat helaian buku sebagai tanda tempat berhenti membaca..selalunya sebelum membaca saya akan balut terlebih dahulu buku2 tersebut kemudian bila membaca saya tak akan "kangkangkan luas2 buku tersebut" buka asal nampak dibaca untuk menjaga keadaan buku agar helaian tersebut tidak tanggal.

dan yang paling penting saya tak akan beri pinjam pada org lain..maaf..koleksi saya hanya untuk diri sendiri..kalau suka membaca sila beli sendiri..biarlah org kata kedekut..saya amat menyayangi buku2 saya..

ezi said...

Fzzh...niat hati nak berkongsi sama2 cerita yang menarik ni tapi...tak sangka sampai begitu sekali nasib buku ni...huhuhu...

sue onn...kagum saya dengan awak...saya tak balut buku saya tetapi saya menjaganya...buku2 saya yang bertahun2 lamanya kebanyakkanya masih dalam keadaan baik kecuali buku2 yang diberi pinjam kepada orang...huhuhu...selepas ni saya mesti berfikir jika nak beri pinjam kepada orang lain...

Hanny Esandra said...

uwaaaa...
saya paham perasaan kak ezi..
sebab saya tau sakitnya macam mana bila pulang kat tangan kita tak sama macam kita beri pada orang... huhuuuu...
koleksi2 saya tak pernah 'bogel'.. sume saya pakaikan baju.. tp.. ish2.. dorang ade ke tak fikir pasaan kita ye? ermmm..

ezi said...

hanny...mungkin diaorang tak faham sangat perasaan pencinta buku macam kita...hehehe....past ni macam serik nak bagi pinjam...suruh depa beli sendiri...selain tu dapat meningkatkan jualan buku...hehehe

kontraktorwibawa.blogspot.com said...

salam buat penulis novel terkenal,

kalau tengok pada keadaan buku dalam gambar tu, saya yakin ia bukan diguna untuk tujuan dibaca.

besar kemungkinan ia di guna untuk memenyek lipas atau dibaling kat ayam yang menceroboh masuk rumah.

sabor je la..

e-eazyscarf said...
This comment has been removed by the author.
ezi said...

kontraktor...banyaknyer kegunaan buku...tapi kalau nak baling ayam pun gunalah buku usang ker or buku da tak pakai...tak pun bagi jer buku lima...hahaha