My Novel

Thursday, February 11, 2010

Sehari Bersama Vivi

Selasa lepas, saya ambil cuti sehari semata-mata untuk kereta kesayangan saya, Vivi...Hehe...sebenarnya, sejak beli Vivi saya memang tak ambil berat langsung pasal Vivi. Saya ni pemalas nak basuh, tak ambil tahu...yang saya tahu cukup masa, hantar servis. tukar apa, buat apa..entah...kalau orang kedai tu tipu pun, saya mesti tak tahu...hahaha...teruk betul saya ni..kalaulah Vivi boleh berkata-kata, tentu dia marahkan saya...

So, selepas hampir 4 tahun, barulah saya memanjakan kereta saya ni...Jom layan gambar Vivi saya nih....


Mula-mula just nak buat aligment, balancing jer sebab stereng dah gegar...last2 check punya check...banyak kena tukar..break pad, disk break, chamber dan juga dua biji tayar...taukeh tu kata tayar saya dah botak teruk..bila saya tengok...isy, ngeri betul...beraninya saya bawak kereta dengan tayar macam tu?????

Sesi menukar yang entah apa-apa...saya pun tak faham...nasib baik ayah saya follow dari belakang...at least dia tahulah sikit2 pasal kete...saya?...huh!

Tayar baru untuk Vivi...
Buat aligment tayar...
Lepas tu gi buat tinted...warna hitam yang diluluskan...sebenarnya sejak beli saya nak tinted Vivi tapi asyik tergendala je...Then, lepas kopak duit kat servis macam2 tadi, saya tanya mak saya nak tinted ke tak? Mak saya kata "Ko buat jelah. dari dulu mak dengar kau asyik nak tinted je. Pejam mata ajelah"...Hahaha...mak saya ni memahami jiwa saya nih...huhuhu....
Proses membasuh...rasa2nya boleh kira berapa kali saya hantar Vivi pergi basuh kedai...dan boleh kira berapa kali saya membasuhnya...yang lain sumer suruh adik tapi memang Vivi jarang dibasuh...waaa...kesiannya dia....
Basuh bang...bersih2 sikit ya...
Proses terakhir...saya ambil pakej basuh, kemas dalam, lap dashboard, wax...dia suruh saya polish tapi saya nak cat dulu sebab bahagian depan Vivi cat dah mati...teruknya saya...kereta baru boleh jadi macam ni? Isy!!!...Dan yang buat mak saya ketawa...orang tu siap tanya..."Kak, dah berapa lama kereta ni tak cuci?" Waaa.....

Tadaaaa....Vivi dah berkilat...kalau ada rezeki, saya nak cat satu layer di bahagian depan yang dah agak teruk...

Dengan ini, saya berjanji...mulai hari ini saya akan menjaga Vivi dengan baik...
"Boleh percaya ke?" kata adik saya.
"Kita tengok je lah" kata ayah saya.
Waaaaa.....

Kalaulah Vivi ada perasaan, saya akan katakan pada dia "Maafkan saya"
Saya harap Vivi tak akan marah pada saya...huhuhu....

No comments: